WordPress er gratis

WordPress et CMS (Content Management System), hvor du let kan holde styr på indholdet på dine sider. Det bliver hele tiden forbedret og så er det til og med gratis. Filosofien bag er, at det - udover altid at være gratis - også skal være brugervenligt, at det skal leve op til webstandarderne og at det skal være en æstetisk nydelse. WordPress bliver lavet inden for nogle bestemt rammer/skabeloner, her kalder man det themes/temaer, plugins/udvidelser og widgets. Når man arbejder i WordPress, vænner man sig hurtigt til de forskellige termer og lærer med nogen øvelse at finde dem og teste, hvilken der er mest optimal i forhold til det, man ønsker. Derefter implementerer og indstiller man dem.  

Her er en liste med overvejelser, du kan gøre dig:

Kom godt i gang

TJEKLISTE FØR

  • Find og køb et domæne
  • Aktiver det hos DKHostmaster
  • Opret en google-konto
  • Har du et logo?

Find og køb et domæne

  • Find dit domænenavn og køb det sammen med et webhotel hos den udbyder, der passer bedst til dit budget.

Aktiver det hos DK Hostmaster

  • Aktiver dit domæne hos DK Hostmaster. Din ydbyder informerer dig om hvordan. 

Opret en Google-konto

  • Opret en google konto - den skal vi bruge i vores samarbejder. Her kan vi udveksle filer via Google Drev.

Har du et logo?

  • Hav det parat. Har du ikke et, laver vi et midlertidigt.

TJEKLISTE START

  • 1 klik installation af WordPress
  • Vælg tema / Find ønskede udvidelser
  • Søgeord
  • Indhold

1 klik installation af WordPressTema

  • Alle der udbyder WordPress, tilbyder 1-klik installation.

Vælg tema

  • Her skal der kigges på, hvilken type hjemmeside, du har behov for.
  • Farver, skrifttyper & logo
  • Hvilke farver og skrifttyper har du i tankernerne? Har du et logo?

Indhold og billeder

  • Forbered indholdet på dine sider - 300 ord pr. side og finde/tage billeder. 

Søgeord

  • Hvilke ord søger folk på i din branche? De skal findes og skrives ind i sidetitler og tekst på din side.

TJEKLISTE IGANG

  • Indsæt tekst og billeder
  • Fokussøgeord
  • Titletags / Metabeskrivelser
  • Link internt / Link eksternt
  • Indsæt udvalgt billede

Indsæt tekst og billeder

  • Teksten skal være unik og du skal have ophavsretten til de billeder, der skal på din side. Alternativt skal du være sikker på, at de er gratis. 

Fokussøgeord

  • Et unikt ord, der beskriver indholdet på den pågældende side. Det skal bruges i sidetitel, i teksten, i titletagget og i metabeskrivelsen ligesom det er en god idé at have det i titlen på billedet/billederne på samme side.

Titletags / Metabeskrivelser

  • Titletags er dem Google søger på. Metabeskrivelsen er dit 300 anslag som søgemaskinerne viser og som du nøje skal udvælge og sikre dig, at brugeren klikker ind. 

Link internt / Link eksternt

  • Links rundt på din side og links til andre sider.

Indsæt udvalgt billede

  • Det er det billede, der følger med, når du deler et link til din side. 

VEDLIGEHOLD

  • Opdatering af WordPress og plugins
  • BackUp
  • Spam

Når alle de aftalte elementer er lavet og fungerer er det op til dig, om du selv vil stå for optimeringen, eller om Mediesitter (tilkøb) skal gøre det for dig.

Der kommer hele tiden nye opdateringer, og det anbefales at kigge forbi mindst en gang om ugen:

  • Opdatering af WordPress og plugins
  • BackUp
  • Spam

RAMMEN

Rammen for din hjemmeside i WordPress består i, at du skal vælge et theme / tema - en skabelon, der indeholder en del af de elementer, som du ønsker at din hjemmeside skal kunne. Hvad er dit formål med hjemmesiden. Henvender du dig til en bestemt branche? 

  • Klinik
  • Webshop
  • Billedgalleri
  • Blog
  • Forening

INDHOLD

Alle elementer er vigtige og indholdet - den skrevne tekst kræver særlig opmærksomhed. Også her er nogle 'krav, regler eller rammer', du skal følge for at få mest ud af din hjemmeside.

  • Sidetitel
  • Overskrift
  • Indhold
  • (Fokussøgeord)
  • (Title-tag)
  • (Metabeskrivelse)

SEO

SEO - Search Engine Optimization - søgemaskineoptimering - er et nødvendigt unde, når du skal tiltrække læsere, kunder eller klienter til din virksomhed. Der er mange små detaljer at tage hensyn til og det skal holdes vedlige.

  • (Sidetitel)
  • (Overskrift)
  • Fokussøgeord
  • Title-tag
  • Metabeskrivelse

Google

Google er din bedste ven! Der er mange ting, man kan gøre mht. at indstille diverse muligheder Google tilbyder, som en del af at opnå opmærksomhed på nettet.

Google:

  • my business
  • tag manager
  • analytics
  • adwords 

SOCIALE MEDIER

(Link mangler) En del af at være online og være aktiv online, er at være aktiv på sociale medier. Alle sociale medier arbejder fint sammen med WordPress, så det er med at vælge de rigtige til dig og din branche. 

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • YouTube

NYHEDSBREV

Det er en rigtig god idé at have et nyhedsbrev, hvor du kan holde dine kunder orienteret om, hvad der sker i din business. Eller endnu vigtigere, du han sende gode tilbud til dem, hvor du linker til din hjemmeside, så man straks kan købe produktet eller booke en tid m.v.

Der er flere muligheder, hvor MailChimp er den mest brugte. Her kan du på et tidligt tidspunkt begynde at samle mailadresser ind og opbygge en mailingliste med potentielle kunder.

Er det lidt overvældende?

og uoverskueligt? Fortvivl ikke! Gå i gang og bliv ved. Driller det, tag en pause og prøv igen.