Indhold

Der stilles store krav til det indhold, du vil have / skal have på din side

Indrømmet, det kan være svært at holde fokus, når du går i gang med at vælge indhold til din hjemmeside. I det følgende kommer mit bedste bud på den optimale hjemmeside.
Derfra og til, hvad der giver mest mening, kan være rigtig langt. Du vil opleve, at du skal gå på kompromis mange gange for at være optimal OG fastholde æstetikken.

Der er to overordnede områder at tage hensyn til:

Dit budskab, dit produkt eller ydelse:

  • Dit indhold skal være let at læse
  • Tænk i spørgsmål og svar
  • Indholdet skal være indbydende

og søgemaskineoptimeringen:

  • Sidetitel – dit unikke fokussøgeord skal indgå i titlen
  • Indhold – fokussøgeordet skal være nævnt flere gange. Der skal være 300 ord
  • Billede(r) – er vigtige og fokussøgeordet skal stå i feltet: Alternativ tekst

Det er naturligvis godt, hvis man kan formulerer sig, så man imødekommer søgemaskinerne, men først og fremmest skal der være fokus på, at det er læseværdigt, at læseren har lyst til at læse det hele og komme frem til formålet med teksten. 

Du har meget tekst

Det kan være, at din side henvender sig til en målgruppe, der sætter pris på, at alt er beskrevet i mindste detalje, og at det du beskriver kræver meget tekst som udgangspunkt. Her overskrider du nemt de 300 ord og SEOen komme med besked om, at der skal forbedres - fx skal tekstmængden gøres mindre. Dét må du se bort fra, for det du beskriver kræver plads, og dine læsere vil gerne læse. Her skal du satse på at have dine søgeord med i en passende mængde og i stedet satse på, at den anden del af SEOen er udfyldt, nemlig title tag og metabeskrivelse.

Du har kun lidt tekst

Klart, det kan også være vanskeligt at finde hele 300 ord til et mindre indlæg. Her må du igen se stort på, at du ikke når i mål i forhold til SEOen. Her må du igen gøre dig umage med title tag og metabeskrivelse. 

Det er title tagget, der er det vigtigste - udnyt alle anslag incl. fokussøgeordet.

Titletags og metabeskrivelse

Det kan være en hjælp at indtænke titletags og metabeskrivelse, når du arbejder. Fortvil ikke, det virker som en stor opgave, og det tager tid, men tiden og besværet er givet godt ud. Alternativet er, at du skal lave det på et andet tidspunkt.

Title tag og metabeskrivelse
1. Titletag 2. URL + sidetitel 3. Metabeskrivelse

Her er 13 punkter, der kan/skal opfyldes for at imødekomme SEOen (- de er taget fra eksemplesiden om fokussøgeord, hvor du kan se, hvor lang en tekst på 300 ord er, og hvad der menes, når fokussøgeordet skal være med i teksten.)

  • Fokussøgeordet forekommer i første afsnit af brødteksten.
  • Nøgleordetstætheden er 1.4%, hvilket er godt. Nøgleordet blev fundet 5 gange.
  • Meta-beskrivelsen indeholder fokussøgeordet.
  • Metabeskrivelsen har en passende længde.
  • Fokussøgeordet findes i 2 (ud af 2) underoverskrifter i din kopi.
  • Billederne på denne side indeholder alt-attributter med fokussøgeordet.
  • Teksten indeholder 346 ord. Dette er højere eller lig med det anbefalede minimum på 300 ord.
  • Denne side har 0 udgående link(s) med nofollow og 1 normale udgående link(s) uden nofollow.
  • Denne side har 0 intern(e) link(s) med nofollow og 1 normal(e) intern(e) link(s).
  • SEO-titlen indeholder fokussøgeordet i begyndelsen, hvilket formodes at give bedre placeringer.
  • SEO-titlen har en fin længde.
  • Fokussøgeordet vises i URLʼen for denne side.
  • Du har aldrig brugt dette fokussøgeord før. Rigtig godt.