Søgemaskineoptimering SEO

posted in: Blog, SEO, TitleTag, Wordpress | 0

– er en kompleks størrelse eller kan være det, det er op til den enkelte at afgøre, men det er noget, der skal være en del af din tilstedeværelse på internettet. Det anbefales på det kraftigste, at du gør det til en god vane at indtænke det på nye sider, i indlæg eller i dine varebeskrivelser i din webshop. Det er klart det nemmeste at udfylde, mens du er i gang.

SidetitelSEO title tag meta beskrivelse by Mediesitter

Sidetitlen på hver side vises både i toppen af siden og som overskrift i søgemaskinerne (i URLen), derfor skal du give dine sider nogle sigende og gode titler. Længden anbefales at være på 45 til 65 tegn og bør indeholde de søgeord, du fokuserer på

Title tag – SEO-titel

Generelt hedder det title tag, men i WordPress med plugin’et/udvidelsen SEO Yoast, hedder det SEO-titel, Du skal selv forfattte det, det skal indeholde dit fokussøgeord, lidt om din hensigt/salg og dit firmanavn. Er titletagget ikke langt nok, tilføjer Google selv dit domænenavn.

Fokussøgeord

Fokussøgeordet skal indgå i sidetitlen og i metabeskrivelsen, samt SEO-titlen. Det skal være et unikt ord, der beskriver indholdet på siden..

Metabeskrivelse

En beskrivelse er den tekst, der bliver vist direkte under overskriften.Længden anbefales at være på 300 til 320 tegn, da beskrivelsen ellers vil blive afkortet i søgemaskinerne. Den skal indeholde fokussøgeordet, en beskrivelser og en opfordring til handling, altsammen noget der giver lyst til at klikke på netop dit link.

Beskrivelsen ikke har nogen indflydelse på selve placeringen af din side. Den skal blot sælge din side, din business, dit produkt bedst muligt.

Indhold / content = en unik tekst

Det er ikke smart at kopiere tekst fra andres hjemmesider. Google ser det som “Duplicate content” – kopieret indhold. Det vil få en lavere rangering i Google og i andre browsere, derfor er skal du altid sørge for af have en unik beskrivende tekst på alle dine sider.

For at opnå god SEO validering af din side, skal der være ca. 300 ord incl dine søgeord (produkt navne, funktioner, brands, varenumre – hvad der er vigtigt, som dine potentielle kunder kigger efter) og fokussøgeordet.

300 ord kan være meget, men det kan også være for lidt. Derfor er det vigtigt at have for øje, at der trods alt skal være den mængde information læseren har brug for. Det kan være, at valideringen af teksten (Læsbarhed) er dårlig, her er det vigtigt, at den anden del (søgeord) sidder lige i skabet.

Du kan forberede teksten i et dokument, eller du kan skrive det direkte i WordPress.

Overskrifter

Du bør nævne dit søgeord i hovedoverskriften (H1) på din side. Der er en bestemt struktur du bør holde dig til:

Hovedoverskrift incl. fokussøgeord (H1)

efterfulgt af lidt tekst, hvor sætningerne ikke er for lange, derefter et ny afsnit med (H2 og H3). Denne side er sat op efter denne struktur.

Variation af indhold

Søgemaskinerne lægger også vægt på billeder og videoer. Indholdet på videoen og på billederne skal dog være relevant i forhold til resten af indholdet på den enkelte side.

Navngivning af billeder

Billeder er et vigtigt element på hver side. De skal have et sigende navn fra første færd, altså når du gemmer det i din filmappe på din PC. Når du oploader dem på din side (link til upload følger) skal de have en billedetekst og en alt tekst. Det tæller også i SEO valideringen.

Løbende ændringer på siden

For at forhindre en faldende rangering på Google, er løbende at opdatere indholdet på hjemmesiden.

Intern linkbuilding

Sæt links ind, så man hele tiden kan navigere rundt på hjemmesiden. Her kan du for eksempel linke til de sider, som du helst vil have, at Google finder dig på.

Sociale medier – vær aktiv

Brug sociale medier til at gøre opmærksom på din business. Der er flere at vælge i mellem, vælg dem, der passer til dig og din branche og indsæt links til dem. Når du poster, husk at sætte links ind, der peger på din hjemmeside evt. en bestemt side.

Google analytics Google analytics sign up - af Medieistter

Hvorfor er det så godt at bruge Google analytics?

Som navnet angiver har det med analyse at gøre, her kan du få at vide, hvem der besøger din side, hvor de kommer ind fra, hvor længe er de på siden og om deres besøg giver bonus for dig i form af en kontakt eller slag. Læs mere her.

Link building / linkbuildingLinkbuilding med Mediesitter

Der er store fordele i at tænke i linkbuilding ind som en del af de sider, du skal skrive tekster til. Det er en del af søgemaskineoptimeringen, og her er der to kategorier: on-site og off-site.

  • Interne links på din hjemmeside, hvor du linker internt mellem dine forskellige sider.
  • Eksterne links fra en side til en anden (samme som udgående).
  • Indgående links fra andre hjemmesider som linker ind til din.
  • Udgående links hvor du linker ud til en hjemmeside, fra din egen side.

Når du skriver dit indhold, kan du tænke over, hvor vil det være smart at sende de besøgende hen både på din egen side og videre til andre sider. Det kan være vigtigt at holde gæsten på din egen side, og hele tiden vejlede dem rundt, så de, forhåbentligt med få klik, kan finde dét, du udbyder sælger.

Google adwordsGoogle adwords online annoncering

Får du ikke opmærksomhed nok for din indsats på hjemmesiden og søgemaskineoptimeringen er så optimal som muligt inklusive linkbuildingen, kan annoncering med Google AdWords være den helt rigtige løsning for dig. Det er vigtigt, at du er helt klar over, hvordan AdWords fungerer, og hvordan denne investering kan hjælpe dig med at få flere kunder. Se mere her (eksternt link til Google adwords – du forlader Mediesitter).